Plenary session week 43 2013 in Strasbourg - Climate change conference

Conform articolulului 103, alineatele 1 si 2 din Constituția României:

(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului,

Coroborat cu prevederile legii 177/2010, hotărârea Parlamentului de investire a Guvernului Dăncilă (dacă va fi votată), va fi neconstituțională și va putea fi atacată la CCR, din cauză că Premierul desemnat nu a cerut votul de investitură în termen de maximum 10 zile, cât prevede Legea.

Adică, desemnata Vasilica Viorica Dăncilă trebuia să se adreseze Șparlamentului în maxim 10 zile de la desemnare. Adica 10 zile începând cu ziua emiterii Decretului 55/2018 (emis în data de 17 ianuarie). Mă rog, în ziua respectivă, numai Viorica Dăncilă se putea adresa Șparlamentului, așa că putem lua în calcul ca timp 10 zile de la emiterea rectificării Decretului 55/2018 (prin care s-a corectat numele premierului desemnat), adică data de 18 ianuarie 2018.

Oricum am lua-o, azi, data prezentării în fața Șparlamentului a desemnatului Cabinet Dăncilă, suntem în ziua a 11-a.

Fie se consideră sesizați de situație unele dintre grupurile parlamentare din Opoziție și se adresează Curții Constituționale, fie președintele Klaus Iohannis, în scurtul răgaz dintre o vacanță și un concediu își face curajul și refuză primirea jurământului și semnarea decretului prezidențial invocând un Conflict Juridic de Natură Constituțională. Ceea ce mă îndoiesc, în fond, “țara”, indiferent dacă se încalcă legea sau nu, “are nevoie de liniște” – ni se va spune dinspre Cotroceni. Prin urmare, locatarul de la Cotroceni va mai acorda o șansă PSD să se (Doamne apără și păzește!) pe Țară și Lege.

Sunt întrebat de pe margine cum se calculează cele 10 zile? Ei bine, CCR a decis în aceasta speță de mai multe ori. Citim din Decizia 89/2010:

“Cu privire la modul de calcul al termenelor pe zile prevăzute de textele legale citate, Curtea Constituțională s-a mai pronunțat în jurisprudența sa, într-o cauză similară, statuând, prin Decizia nr. 233 din 10 decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 638 din 28 decembrie 1999, că acestea “sunt termene care privesc desfășurarea raporturilor constituționale dintre autoritățile publice și, prin urmare, în măsura în care nu se prevede altfel în mod expres, nu se calculează pe zile libere”. Dispozițiile art. 101 din Codul de procedură civilă, potrivit cărora “termenele se înțeleg pe zile libere, neintrând în socoteală nici ziua când a început, nici ziua când s-a sfârșit termenul”, invocate în cuprinsul memoriului, nu sunt aplicabile în dreptul public, supus regulii în virtutea căreia termenele, în acest domeniu, se calculează pe zile calendaristice, în sensul că se include în termen și ziua în care el începe să curgă și ziua când se împlinește.”

Prin urmare, termenul de 10 zile acordate de Constituție a expirat pe data de 27 ianuarie 2018. Acum 2 zile!

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieti comentariul Dvs.
Nume